tisdag 26 februari 2013

Upptaget

Jag har nog ringt flera hundra gånger de senaste veckorna. Bara upptaget. Hela tiden. Utom en gång då jag hade slagit fel nummer och kom till lokaltidningen.  Det var inte dit jag skulle. Det var till barn-och ungdomsmottagningen för att beställa tid för återbesök. Det är nya rutiner nu - att man ska boka det själv. Telefonnumret stod tydligt tryckt på den kopierade lappen.

Till slut ringer jag växeln på sjukhuset och förklarar mycket vänligt mitt dilemma:

"Jo, sist vi träffade läkaren fick vi ett telefonnummer dit vi skulle ringa för att själva boka återbeök framöver. Jag har ringt väldigt många gånger men det tutar bara upptaget precis hela tiden. Vad tycker du att jag ska göra?"

Vilket nummer är det du ringt frågar den vänliga kvinnan i växeln. Jag uppger numret och hon blir tyst.

"Jag måste be så väldigt mycket om ursäkt. Du måste ha fått gammalt nummer. Vi har bytt växelsystem och det du ringt finns inte längre i bruk."

Vi suckade tillsammans. För att vi fått fel nummer och för att det inte fanns någon hänvisning på det gamla numret.

När jag väl fick det rätta numret så förklarade jag vänligt för sekreteraren på barn- och ungdomsmottagningen vad som hänt. Den vänliga kvinnan i telefonen blev tyst och sedan sa hon lågmält: "Jaha - det är därför vi tappat så många patienter den senaste tiden!"

Jo, hon sa faktiskt så. Ett nytt sätt att spara pengar på kanske? Kreativa politiker i så fall;)

Sedan visade det sig att Benjamins läkare ändå inte hade tider förrän om en dryg månad men nu blev det i alla fall bokat. Vad gäller kallelse till logoped och till småbarnsteamet som båda skulle komma i februari så har vi fortfarande inte hört någonting.

De sitter väl fast i sina egna växelsystem kan jag tänka....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar